2012. május 21., hétfő

Fondant tapasztalatok

Életem első fondant borítású tortáját készítettem a hétvégén. Samci maci-tortájáról van szó.
Eredetileg pillecukros fondantból szerettem volna, de meggondoltam magam és mézes lett.
A tortatalap kiskuktától származik, és nagyon finom lett. Könnyen szelhető, de legközelebb nem fogom laponként sütni, hanem egyben. 21-22 cm-es tortaformába 2 tojással ír egy lapot, amit félbe lehet vágni. 3 lapot sütöttem, 2-ből lett a maci feje, a maradékból pedig kiszabtam a füleit és a nyakkendőjét. Eredetileg nem lett volna nyakkendője, de olyan sok tészta maradt, hogy muszáj volt felhasználnom, és még így is sok maradt ... aztán csak elkopott :) Nekem sajnos mind3 felpúposodott, pedig felhúzkodtam én is a tortaforma oldalára. Viszont a legfelsőt hagytam púposan, így gömbölyűbb lett a maci feje. A krém pedig ez volt. A krémet is duplán csináltam, mert elég felületesen olvastam, és a rum sorában levő zárójeles megjegyzést nem figyeltem, miszerint kiskukta a tortához 3 adag krémet csinált, igaz annak a 2/3-át használta fel. Szóval az egy adag nekem kevés lett, kellett csináljak még egy felet, de így bőven elég lett a lapok közé és a tortára is (fülekre, nyakkenőre is), bár tény, hogy a lapok között nem volt vastagon.
A fondant receptjét innen vettem, de kiskuktánál is megtaláltam ugyanezt. Előző nap meggyúrtam a fehéret, nagyon jó állagú lett, a barnát pedig még egy nappal korábban megcsináltam és kakaóporral színeztem. Valami miatt ennek másabb volt az állaga, keményebb volt, mint a fehér, de azért ez is jól formázható volt és nem volt vele nehéz dolgozni. Ami meglepő volt számomra, hogy valahol 500 gr porcukrot írt, de ennél jóval több kellett. Végülis a tortabirodalmas oldalon írja, hogy a mérőkanál nagyságától is függ, mennyit vesz fel, 400-1000 gr is kellhet. Nem voltam elég porcukorral felszerelkezve, de szerezte :)
Kissé ragadós volt, amikor fóliába csomagoltam és hűtőbe tettem, de egyáltalán nem volt vészes. Szombaton reggel kivettem a hűtőből (egy órával a megmunkálás előtt szobahőre kell tenni), aztán átgyúrtam, és kinyújtottam. Volt, hogy kicsit elszakadt (túl hirtelen nyújtottam), de újra összegyúrtam és sodortam. Nem volt nehéz sodorni (csak először) és nem szakadt akkor sem, amikor a tortára varázsoltam. A barnával annyi bajom volt, hogy meglátszott rajta a porcukor, de némi simítás után eltűnt. A maci-fejet nagyon egyszerű volt beborítani, különösebb gond a füleknél sem volt, de mivel az nem volt olyan szép egyenletes, mint a kör, így nem sikerült olyan szépen. A legkevésbé szép pedig a nyakkendő lett, mert a fehér fondant kissé puhább és szakadósabb volt. Nem kellett nagyítóval keresni a hibákat, de nem voltak olyan nagyon kirívóak sem.
A fondant baromi édes, bár én nem ettem a tortából (amikor már egyben volt), de a gyerekek felfalták a torta mellé tett fondantból kiszúrt szíveket és macikat is. Egyik sem panaszkodott :)
Barnából másfél adagot csináltam, fehérből felet, de maradt mindegyikből annyi, hogy Máté süni-tortájára is elég lesz :) A fehérnek kb. a fele sem fogyott el, a barnának kb. a fele
Akinek még kérdése van, bátran tegye fel, ha tudok segítek, bár ettől az egy alkalomtól nem lettem szakértő, de igyekeztem a dolgoknak utánaolvasni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése