2012. május 20., vasárnap

Méhek

Vasárnap délután, miután hazaértünk anyuéktól, letettem Samit aludni, Pepcsit pedig tisztába tettem. Épp a pelust akartam kivinni a kukába, de ahogy kiléptem az ajtón, nagy duruzsolást hallottam. Felnéztem, és a tető mellett egy fekete foltot, egy méhrajt láttam. Nem lepődtem meg különösebben, máskor is volt már rá példa, hogy méhraj vonult át a ház felett, de azért bementem és becsuktam a konyhaablakot is. Biztos, ami biztos.
Pár perc múlva jött a szomszéd, hogy figyelmeztessen: ne engedjem ki a gyerekeket, mert épp egy méhraj akar beköltözni az első kéményünkbe.
Mi van??-gondoltam, de megköszöntem a figyelmeztetést. Máténak elmondtam a helyzetet, hogy nem mehet ki, aztán elvittem Pepcsit aludni.
Gondoltam, kikémlelek, meglesem a helyzetet. Amikor kinyitottam az ajtót, csönd volt. 2 lehetőséget láttam: vagy beköltöztek fél óra alatt a méhek, vagy elmentek. A kéményt kémlelve pár röpködő méhet láttam, így arra jutottam, hogy beköltöztek ... nem hiányzott, eléggé félek a méhektől.
Délután persze nem tudtam a gyerekeket a lakásban tartani, de mivel csak a kémény fölött röpködött pár, kimentem velük az udvarra, és folyamatosan sasoltam a tetőt.
Semmi gond nem volt, de tűkön ülve vártam azért, hogy  a szomszéd hazaérjen, aki méhész. Kíváncsi voltam, hogy ő mit mond.
Lehet, hogy bugyuta kérdéseim voltak, de én ezekre voltam kíváncsi:
1. Nem rajzanak-e ki megint? Biztos akartam lenni abban, hogy nyugodt szívvel kiengedhetem a gyerekeket az udvarra. Hogy biztonságos. A válasz az volt, hogy ezek most rajzottak, befészkelték magukat a kéménybe, nem fognak menni sehova. Ha esetleg mennek, akkor is fent, a kémény magasságában, minket ez abszolút nem érint. De nem fognak rajzani.
2. Nem tudnak-e a kémény szoba felőli bejáratán kijutni? Amit egyébként nem használunk, de van dugózva, körbe van gipszelve, de azért mégis.
Válasz: Mélyre nem raknak fészket, és a sötét felé nem mennek, csak felfelé, a fény felé. Kizárt, hogy alul kijönnének, és hogy ki tudnának jönni.
Pár alkalommal már szedett ki méhcsaládot kéményből, szerette volna megmenteni őket, de a kémény tetejéről nem érte el a fészket, a padláson levő kéményajtótól pedig nem ért fel addig. Szóval ilyen magasságban fészkelnek kb. a kéményben.
Mi a megoldás? Semmi esetre sem állhat neki az ember, szakértő kell hozzá. Ő megmentené a méheket, jók lennének neki, viszont ahhoz ki kell hogy tudja szedni a királynőt. Kb. fél napos füstöléssel ki lehet a méheket irtani, de elég hosszadalmas folyamat, főleg, ha menteni is akar.
Azt mondta, hogy a méhek nem bírják a stresszt, a füstölés pedig stressz, viszont ha fészket raktak (és mire füstölésre alkalmas idő lesz, és ő is ráér, addigra tuti a fészek), akkor hiába van füstölés, amire elmennek, de vissza is jönnek, ezért tart sokáig. A füst miatt mennének, de egyébként maradnának. Így viszont sok elpusztul. Vagy mind, de azt ugye jelen esetben nem szeretnénk ... én mondjuk nem bánnám.
Holnap nem lesz itthon a kedves szomszéd, kedd-szerda-csütörtökre viszont zivataros időt jósolnak, úgyhogy utána jöhet az akció, amiről majd beszámolok. Addig meg maradjanak nyugton a méhek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése